~Selamat Datang ke Laman Che Ezaitie~



~Selamat Datang ke Laman Che Ezaitie~

Salam kepada semua yang mengikuti ~ Ragam Empunya Blog~ ini. blog ini tercipta adalah untuk meluahkan rasa, mencurahkan idea, memperkembangkan karya dan juga corak coret sebuah rentetan kehidupan...diharapkan segala yang baik dijadikan tauladan yang buruk dijadikan sempadan. sesungguhnya, yang baik itu datangnya dari Allah S.W.T dan yang buruk datangnya dari Che Ezaitie...

TQ kerna ikuti ~ Ragam Empunya Blog ~

...LePaS Follow SaYe BacE iNi PuLa...
►Totorial : Tips Tingkatkan Follower
(Sebarkan Tips ini Tanda anda Prihatin)

Monday, June 8, 2015

Calon Menantu Mak - Bab 47



Bab 47
            “Saya belikan awak nasi goreng ayam. Bolehkan?”
            Kain yang menutup mulut Dhia diuraikan. Habis berbirat dan berbekas di pipi kiri dan kanan.  Berginilah keadaanya Dhia sejak tiga hari yang lepas. Mulutnya sentiasa ikat dengan kain. Tangan diikat ke belakang. kaki pula di ikat rapat sampai ke betis. Tangan dan kaki, kalau di ikat mengunakan tali raffia je takpelah juga. Ini si lilit sekali dengan tali tansi. Memang dasarkan nak mendera Dhia. Tali tansi kalau gerak sikit pun boleh melukakan badan. Posisi badan juga tak pernah diubah-ubah. Dhia tahu, dia memang  tak akan ada peluang untuk lari dengan keadaan dirinya seperti sekarang.
            Tudung pula, tak payah cakaplah. Senget benget. Anak-anak rambut keluar dari celah-celah hujung tudung. Nak minta Bob betulkan, memang Bob sekadar bermimpi di siang hari jelah jawapnya. Tak akan dibenarkan Bob menyentuh dirinya walaupun hanya selebar kuku. Selepas apa yang Bob lakukan pada dirinya, ingat senang-senang ke nak bagi Bob sentuh dirinya lagi? Memang taklah!
            Itu pun, Bob tetap berani-berani juga menyentuh Dhia. Kadang dipegang bahu Dhia. Diulis pipi Dhia. Kepala Dhia diusapnya. Kalau Dhia berada dalam keadaan sedar atau terjaga, Dhia akan menjengkelkan matanya. Bob hanya ketawa dengan reaksi yang mampu Dhia lakukan. Iya. Hanya itu yang Dhia mampu lakukan. Tapi kalau dalam keadaan tak sedar atau sedang tidur, entah apa lagi agaknya yang Bob boleh lakukan.
            Mujurlah, masa Bob bawa lari Dhia, Dhia berbaju T-shirt lengan panjang dan berseluar Jeans. Kalaulah Dhia pakai baju kurung atau pun blouse dan berskirt panjang,mahu dah terselak sana sini. Lagi susah nak halang Bob dari menyentuh dirinya secara sengaja. Bab yang itu Dhia amat bersyukur dengan kurniaan Allah.
            Nasi goreng disua ke mulut Dhia. Dhia memalingkan mukanya. Sudu digasak ke bibir Dhia. Dhia masih tetap memaling. Kali ini sudu yang menyuap Dhia, diludahnya. Polisterin dicampak ke tepi.
            “Apa kena dengan awak ni,Fie?” Bob mengeluh.
            “Aku tak nak makan,”  pandangannya dibuang keluar tingkap. Lebih damai rasa hati melihatkan hijau warna daun dari melihatkan manusia bertopengkan syaitan dihadapan mata.
            “Ok! Kalau tak nak makan pun, kenapa diludahkan makanan tu?” Bob cuba berlembut dengan Dhia selagi yang boleh.
            “Suka hati akulah nak buat apa pun. Kau sibuk kenapa?”
            “Fie, awak kena makan. Awak dah tiga hari tak makan,” Bob mula tampak tegang.
            “Aku kata aku tak nak makan, aku tak nak makanlah!”
“Saya suapkan,” bekas polisterin diambil kembali.
“Aku tak nak makanlah, sengal!” wajahnya garang memandang Bob. Garang!
            “Awak kena makan, Fie. Awak perlu nampak cantik menjelang lusa,”
            “Kenapa dengan lusa? Bob, lepaskan aku. Aku nak balik pada keluarga aku. Pada tunang aku,” rayu Dhia.
            “Lepas lusa kita balik okey? Sekarang kita makan dulu,” permintaan Dhia diabaikan Bob. Nasi sekali lagi disuakan ke mulut Dhia.
            Dhia memandang wajah Bob dengan satu perasaan yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Perasaan benci yang semakin meluap-luap. Perasaan hina yang teramat sangat kepada Bob. Akibat dari perasaan itu, wajah Bob dilucahnya. Mengenai tepat ke batang hidungnya.
            Bob mengesat ludah Dhia dengan tangan. Pipi kiri Dhia ditamparnya keras.
            “Tak guna punya perempuan! Aku bagi makan pun tak nak ke?” pipi kanan Dhia pula ditamparnya.
Kali ini lebih sakit. Sangat sakit. Kekuatannya menyebabkan badan Dhia yang tak bermaya menjadi mangsa. Tamparan Bob menyebabkan Dhia jatuh ke lantai. Kemudian Bob terus pergi meninggalkan Dhia masih dalam posisi yang sama.
“Sengal punya, Bob. Kalaukan aku boleh ditampar dengan sesuka hatinya, apatah lagi isterinya sendiri. Mesti selalu jadi mangsa,” Dhia mengomel sendirian.
Dhia tahu, kalau Dhia menjerit macam orang gila sekali pun, belum tentu akan ada orang yang tolong. Dalam pondok buruk ditengah kebun getah ni, siapalah yang dapat mendengar? Binatang buas agaknya. Tapi Dhia ada mendengar Bob berbual dengan kawan subahatnya tentang ke seberang. Tapi ke seberang mana Dhia tak pasti. Agaknya, ini yang Bob maksudkan berkenaan lusa. Mungkin mereka bertiga akan ‘menyeberang’ ke seberang sepertimana yang dimaksudkan oleh Bob.
Terbit rasa kasihan didasar hati Dhia kepada isteri Bob kalau berginilah keadaanya selalu. Bagaimanalah isterinya Bob kalau tiap hari makan penampar dari Bob? Mesti selalu makan hati berulam jantung hempedu dan limpa.
Air mata Dhia mengalir keluar. Dhia teringat apa yang berlaku pada dirinya tiga hari yang lepas. Kenapalah aku cuai sangat hari tu? Kalaulah aku pastikan semua pintu ditutup dan dikunci sebelum menghidupkan enjin kereta, mesti semua ini tak akan jadi. Kalaulah aku tak gatal parkir kereta dekat luar pejabat, mesti aku dah selamat dari Si Bob ni. Kenapalah aku tak parkir je dekat depan pintu masuk utama? Paling kuat pun kena bebel dengan Pak Saleh je. Itu pun, bebelnya tak lama. Alih je kereta hilanglah bebelnya. Esok boleh bergurau balik dengan Pak Saleh.
Tapi kalau diingatkan balik hari itu, bertambah sakit hati Dhia pada Bob. Pada hari itu, Bob meluru masuk dan duduk di kerusi sebelah pemandu. Bob mencengkam kuat lengan Dhia. Langsung Dhia tiada peluang untuk melawan. Telefon bimbit Dhia dicampakkan ke belakang. Masa itu, Dhia sedang berbalas mesej dengan Daim. Tak tahulah sempat ke tidak mesej itu dihantar. Tapi kalau sempat dihantar pun tak berguna apa-apa. Mesej tu hanya membalas apa yang Daim soal. Itu sahaja. Tidak membantu walaupun sebesar zarah.
“Bob?” terperanjat Dhia bila melihatkan Bob berada dalam perut keretanya.
“Ikut saya,” Bob terus mengengam lengan Dhia.
“Nak buat apa? Sakitlah!”
“Jangan banyak cakap. Ikut jelah,”
“Aku tak naklah,” Dhia cuba meleraikan pegangan lenganya.
Dhia membetulkan letak kakinya. Dengan langkah berjaga-jaga, Dhia menghayunkan lututnya kepada perut Bob. Tapi lain pula yang jadi. Lutut Dhia mengenai pada palang gear box. Mengerang kesakitan kejap Dhia. Iyalah. Kena tang lutut tu. Kalau tempat lain takpelah juga. Lutut merupakan aset sendi untuk berjalan dan berlari. Kalau hilang nikmat lutut...
“Ha, kan dah kena? Ikut je saya. Jangan melawan, kan senang?” Bob mengosok lutut Dhia. Dhia menepis tangan Bob. Kasar.
Seketika kemudian, Dhia ternampak kaki payung yang berada di bahagian bawah kaki tempat duduk belakang. Dhia cuba untuk mengambil dalam peluang dan kesempatan yang ada bila Bob melepaskan tangannya untuk mengusap lutut Dhia. Dhia sudah memikirkan untuk menghempuk Bob dengan kaki payung yang sudah berada ditangan.
Bunyi hon dari arah belakang kereta Dhia, menyentakkan Dhia. Kaki payung terlepas dari gengamannya. Bob kembali memegang lengan Dhia. Dhia berharap orang yang membunyikan hon itu, nampak apa yang Bob lakukan. Tapi sebaliknya, Bob membuat isyarat tunggu dengan tangan kirinya. Krompomi!
Dhia mencapai kotak tisu dan memukul badan Bob. Menyebabkan Bob terpersuk ke tepi sana. Tengah sedap memukul badan Bob, pintu sebelah Dhia dibuka orang. Badan Dhia terjatuh keluar. Dhia menjerit meminta tolong tapi lebih cepat ditekup dengan sehelai kain putih. Terkapai-kapai tangan Dhia menahan lemas. Gerak tangan Dhia semakin pelahan. Dhia akhirnya terkulai layu. Dhia pengsan.
Dhia hanya tersedar bila kepalanya terhantuk pada bumbung kereta. Dhia lihat, tangan dan kakinya sudah di ikat sepertimana sekarang. Mulutnya juga diikat dengan sehelai sapu tangan.
“Eh! Sayang dah sedar?” Bob menarik kain yang menutup mulut Dhia.
“Aku kat mana ni?” soal Dhia terpinga-pinga.
“Kita nak ke syurga. Hahaha...” ketawa Bob dan rakannya yang memandu.
“Lepaskan akulah, bodoh. Aku nak balik. Aku tak nak ikut kau,” jeritan Dhia mengamatkan kereta.
“Bob, kau tutup sikit mulut perempuan ni. Terganggu kosentrasi aku,” arah kawan bob yang  memandu.
Bob memusingkan badan ke belakang. Cuba untuk menarik kain yang sudah melurut ke leher Dhia. Dhia melarikan diri setiap kali Bob cuba untuk menarik kain dilehernya. Badan Bob yang besar menyukarkan lagi pergerakkanya. Beberapa kali juga siku Bob yang tajam hampir mengena mata kawannya. Bergoyang ke kiri dan kanan kereta dibuatnya. Beberapa kali juga kereta mereka di hon oleh kenderaan yang lain sebab memandu dalam keadaan bahaya.
Sudahnya, kereta diberhentikan di bahu jalan. Bob disuruh keluar dan duduk dibelakang dengan Dhia. Bob buka sahaja pintu kereta, Dhia dengan cepat mengesotkan badannya  untuk keluar. Kaki Dhia sudah berjaya keluar tapi...
“Hei! Perempuan. Nak pergi mana?” tudung Dhia direntap oleh kawan Bob.
Bob menolak masuk Dhia.
“Perempuan ni hak aku. kau jangan nak memandai, Yusof,” terdengar Bob memberikan amaran kepada lelaki bernama Yusof yang seadang memandu.
“Aku nak balik. Aku tak nak ikut kau,” jeritan Dhia semakin menjadi-jadi.
“Diam, Fie. Diam,” Bob menunjukan isyarat senyap dengan tangannya.
“Aku nak balik! Nak balik! Nak balik!” semakin kuat jeritan Dhia. Yusof sudah menutup telinganya.
“Aku kata DIAM!” satu tamparan yang hinggap dipipi Dhia membuatkan Dhia terkulai ditepi tingkap kereta. Air matanya jatuh.
Kain yang berada dileher ditarik untuk menutup mulut Dhia. “Maafkan saya, Fieyah,” hanya air mata yang dapat menemani Dhia kala ini.
###
            Hasil siasatan awal polis, Bob sudah membawa lari Dhia hingga berada disempadan Malaysia-Thailand di Kelantan. Sofea yang pada mulanya enggan bekerjasama dengan pihak polis bagi mengesan Bob, akhirnya akur selepas diugut Daim untuk turut sama mengheret Sofea ke muka pengadilan. Hasil provokasi Daim, membuatkan Sofea memikirkan tentang keselamatan bayi yang dikandungkan. Sofea tak mahu bayinya diapa-apakan. Dia tak mahu bayinya dilahirkan di dalam penjara.
Melihatkan muka Daim yang mengerunkan pun sudah cukup kuat membuatkan Sofea ketakutan. Daim memerhatikan tindak tanduk Sofea sentiasa. Sofea juga dikuarantin di rumah Dhia. tiada sesiapa pun dapat meninggalkan rumah Dhia dari masa ke masa.
            Dari pagi membawa ke petang Sofea cuba menghubungi Bob tapi tiddak berjawap. Entah macam mana Sofea tergerak hati untuk menelefon telefon bimbit Bob yang satu lagi. Nasiblah Bob menjawap panggilan Sofea kali ini. Panggilan selama dua minit digunakan sebaik mungkin untuk mengesan dimana Bob melarikan Dhia. Dari situlah, pihak polis mengesan yang Dhia dan Bob berada di Kelantan. Sudah berada beberapa ratus kilometer untuk sampai ke sempadan Negara.
            Pihak polis Kelantan, Imegresen dan juga kastam dihubungi untuk mengadakan sekatan jalan raya besar-besaran. Pihak Maritim juga diminta untuk melakukan rondaan dengan lebih kerap. Menolak kemungkinan yang pengangkutan air tidak akan digunakan untuk melepasi ke Thailand, adalah meleset. Pengangkutan air lebih kurang berisiko dari pengangkutan darat. Nak, nak
Poster gambar Bob disebarkan dengan meluas disekitar Kelantan. Ini juga merupakan salah satu usaha pihak polis untuk mencari Bob dan Dhia. Berita tentang penculikan Dhia juga menjadi berita hangat di media-media massa.  Disebabkan itu juga, Yusrina, Kamal, Ayu dan Mutalib diarahkan mengadap pengarah bahagian bagi memberikan penjelasan yang wajar. Apa yang boleh mereka katakan? Nasi sudah menjadi bubur. Cempedak sudah menjadi Nangka.
 Dr. Aiman yang baru sampai ke rumah Dhia, menghubungi Azli meminta bantuan awal untuk mengesan lokasi sebenar. Walaupun Azli merupakan pegawai polis dibahagian Nakotik, Azli tetap memberikan sepenuh kerjasama bagi mengesan lokasi yang lebih tepat Dhia dilarikan. Azli tidak menolak kemungkinan Dhia disorokkan di kebun-kebun getah, kelapa sawit atau mungkin di kawsan pergunungan.
            Dr. Aiman, Daim, Jefry dan Pak Cik Lutfi mengikut pihak polis terbang ke Kelantan. Pada awalnya, pihak polis melarang tapi alasan yang diberikan Daim dan Pak Cik Lutfi membuatkan mereka akur pada pemintaan mereka berdua. Pemergian mereka berempat adalah bersyarat. Mereka hanya boleh menjadi pemerhati bukan sebagai penyibuk tugasan polis.
            Tapi itu semua bukanya lut pun pada Jefry dan Daim. Mereka berdua dalam senyap telah merangka rancangan lain. Beberapa rakan setugas dihubungi bagi membantu mencari Dhia. biasalah, nama pun anggota tentera. Mereka ada cara tersendiri untuk mengesan dan mencari bukti yang ada.
            Kak AD yang sedang hamil anak sulung, ditinggalkan bersama yang lain di rumah Dhia bersama-sama Abang Daiz dan Abang Dani sekeluarga. Mereka sendiri pun baru sampai di rumah Dhia semasa mereka berempat sudah mahu berangkat.
###
            “Bob, habis kita, Bob. Habis,” Yusof masuk dengan senaskah surat khabar ditangan.
            “Apa yang habisnya?” soal Bob yang bersandar malas di kerusi sambil menghisap rokok.
            “Ni kau, tengok ni. Muka kau dengan perempuan ni keluar surat khabar,” Yusof menunjukkan laman muka surat khabar yang tertera gambar Bob dan Dhia.
            Bob merampas surat khabar ditangan Yusof dan dibawa membelakangkan Yusof, “Sial!” surat khabar dicampak ke lantai.
            “Aku nak berhenti, Bob. Aku nak berhanti. Aku dah tak nak ikut kau dah. Aku ada anak bini nak kena jaga. Kau tahu tak?”Yusof menyatakan pendiriannya.
            Dhia hanya memerhatikan sahaja. Disebalik ikatan kain dimulutnya, terukir satu senyuman. Akan ada bantuan yang datang...
            “Yusof, tinggal esok je. Lepas tu kau dah boleh balik rumah keluarga kau. Kau bagi aku lepas sempadan je,” rayu Bob.
            “Oh! Aku tak sanggup, Bob. Kau tak baca ke tadi? Polis tengah buat sekatan besar-besaran. Aku tak sanggup beb,” Yusof bemundar mandir dihadapn Dhia.
            “Tapi itu jalan darat. Kitakan ikut jalan laut? Nak takut apa?”
            “Kepala hotak kau! Kalau dah sampai muka kau masuk surat khabar kau ingat polis bodoh? Kau ingat polis tak tahu nak sekat dekat mana ke? Mestilah jalan laut sekali dia orang buat sekatan,” ‘betul! Apa bodoh sangat kau ni, Bob? Nama je belajar tinggi tapi benda kecil macam ni pun tak dapat nak fikir ke? Baik lagi aku yang lulusan tingkatan tiga je,’
            “Habis macam mana aku nak ke sebarang?” Bob memegang kepalanya.
            “Itu aku tak tahu. Yang aku tahu, aku nak balik jumpa anak bini aku. Pandai-pandai kaulah nak buat apa pun,’ Yusof terus melangkah pergi.
            Lengan Yusof direntap.
            “Kau tak boleh pergi mana-mana selagi aku dan Si Fieyah tak kahwin. Faham?” kolar baju Yusof dicekaknya.
            A’ha! Kahwin. Bob culik aku untuk paksa aku kahwin dengan dia? Padanlah heboh nak sangat suruh aku makanlah. Nak tengok aku ni cantiklah. Rupanya ada agenda tersendiri. Sengal punya, Bob.
Kelebihan fizikal yang ada pada Bob membuatkan Yusof tidak dapat melawan. Laju dianggukkan kepala tanda setuju. Kolar baju Yusof dilepaskan dan Bob terus keluar dan menghempas kuat daum pintu. Kedengaran bunyi pedal minyak kereta di tekan kuat. Membuatkan kereta mengaum meninggalkan pondok usang ditengah kebun getah.
Yusof merapati Dhia. Rapat dan sangat rapat. Yusof membongkokkan badannya. Kini jarak muka Dhia dan Yusof, dijarakkan hanya senafas. Kain yang menutup mulut Dhia dilurutkan ke bawah. Dhia tidak selesa diperlakukan bergitu. Dhia risau seandainya Yusof cuba untuk melakukan sesuatu diluar jangka akal Dhia.
“Bagi aku nombor telefon tunang kau,” Yusof mengeluarkan telefon bimbit dari poket belakang.
“Kau nak buat apa? Nak tuntut wang tebusan?” soal Dhia kasar.
“Kalau aku nak tuntut wang tebusan, lama dah aku buat. Tak payah tunggu sampai hari ini baru nak buat,” Yusof mula menjarakkan dirinya dari Dhia.
“Habis kau nak buat apa dengan nombor tunang aku?”
“Aku nak beritahu dia kita dimana,”
“Kenapa?”
“Sebab aku nak selamatkan kau,”
“Aku tak faham. Kenapa kau nak selamatkan aku?” berkerut dahi Dhia dibuatnya.
“Kau tak salah. Yang salah tu Bob. Siapa suruh dia tak boleh lupakan kau? Isteri dah sarat pun masih fikir nak main kayu tiga. Lagi pun, aku tolong kau, kau tolong aku. Aku ada anak bini yang aku nak tanggung,” Yusof meluahkan rasa.
Iya ke Si Yusof ni? Boleh percaya ke dia ni? Macam pelik je tiba-tiba nak tolong aku.
“Kau jangan risau. Aku tak akan kenakan kau. Kau boleh percayakan aku. macam nilah. Kau bagi nombor tunang kau, aku dail tapi kau cakap. Puas hati?” Yusof masih membuat timbang tara dengan Dhia.
“Kenapa kau tak telefon polis je? Lagi senang. Tunang aku tu tentera je,”
“Kalau aku call polis. Kantoilah aku. Percayalah. Aku berani sumpah atas nama anak aku yang baru lahir, Nurul Natasya binti Yusof,” Yusof mengangkat tangan separa bahu.
“Tak payah nak bersumpah bagailah. Kalau kau bohong aku, aku doakan kau lebih celaka dari sekarang. Doa orang teranaya ni makbul. Kau nak?” kata-kata Dhia mengundang tawa Yusof.
“Aku tak bohonglah. Susahlah berurusan dengan kau. Teliti sangat!” sempat Yusof memerli Dhia.
“Sebab berurusan dengan penculik samalah berurusan dengan Malaikat maut,”
“Jangan bimbang, Dhia. Aku tolong kau, kau tolong aku. Aku pun nak balik,” Yusof berwajah sayu. Kemudian Yusof mengeluarkan dompetnya. Sekeping gambar dikeluarkan. Gambar Yusof bersama keluarganya.
Melihatkan kesungguhan Yusof untuk membantu, Dhia akhirnya memberikan kepada Yusof nombor telefon Daim. Yusof mendail dan kemudian memberikan telefon kepada Dhia. Dhia menjadi juru bahasa pengantara antara Daim dan Yusof. Setiap apa yang Yusof bisikkan, Dhia sampaikan pada Daim.
Yusof menyuruh Daim supaya jangan meletakkan telefon. Jika boleh, cuba kenal pasti kedudukan lokasi mereka. Ini kerana, sesampai sahaja di Kelantan, Bob yang memandu. Jadinya, Yusof sendiri tidak pasti mereka berada dimana. Yusof hanya keluar ke kedai berdekatan sahaja.
Yusof memberitahu rancangan Bob untuk membawa lari Dhia ke Thailand untuk menikahi Dhia melalui sendikit di sana. Sendikit yang tak perduli tentang wali, saksi. Yang penting wang disediakan dengan secukupnya. Walimah, Dhia dipaksa berkahwin pun mereka tak ambil pusing.
Sedang asyik berbual dengan Daim, Yusof mematikan talian. Bob dah balik. Cepat-cepat kain di tarik ke mulut Dhia. Jari telunjuknya membuat isyarat senyap. Muncul Bob dengan muka bengisnya.
“Kita bertolak malam ni,” Dhia terus ditarik masuk ke dalam kereta.
Kunci kereta dicampakkan kepada Yusof. Bob duduk dibelakang bersama Dhia. Telefon bimbit Yusof terus bergegar dan bergegar. Mesti Daim yang telefon. Yusof tak boleh menjawap panggilan dihadapan Bob. Nanti mesti kantoi.
“Angkatlah telefon kau tu. memekak je bunyi vibration dia,” arah Bob.
“Abang dah nak gerak dah. Esok kita jumpa,” Yusof gunakan peluang ini untuk membiarkan telefon berhubung dengan Daim.
Daim kepelikkan tapi talian tidak pula dimatikan. Ini merupakan satu kod dari Yusof!

No comments: