~Selamat Datang ke Laman Che Ezaitie~



~Selamat Datang ke Laman Che Ezaitie~

Salam kepada semua yang mengikuti ~ Ragam Empunya Blog~ ini. blog ini tercipta adalah untuk meluahkan rasa, mencurahkan idea, memperkembangkan karya dan juga corak coret sebuah rentetan kehidupan...diharapkan segala yang baik dijadikan tauladan yang buruk dijadikan sempadan. sesungguhnya, yang baik itu datangnya dari Allah S.W.T dan yang buruk datangnya dari Che Ezaitie...

TQ kerna ikuti ~ Ragam Empunya Blog ~

...LePaS Follow SaYe BacE iNi PuLa...
►Totorial : Tips Tingkatkan Follower
(Sebarkan Tips ini Tanda anda Prihatin)

Thursday, November 11, 2010

~ khasiat inai yang kita jarang tahu ~

          Daun inai bukan sahaj cantik dipakai dijari tapi juga baik untuk kesihatan sejagat. antara khasiat daun inai adalah untuk merawat penyakit kusta, demam kuning dan juga kelemumur. bagi merawat sakit demam kuning ada boleh meminum dua sudu teh air jus inai stp pagi ketika perut masih kosong selama 7 hari berturut. 

Daun inai yang masih segar juga jika dihancurkan boleh ditampal pada kaki utk mengatasi sakit beri-beri, sakit kulit, herpes, kusta, luka, luka berkahtan, sakit reumastisme, perut kembung, jangkitan pada jari dan kuku.

Daun inai yang telah direbus juga boleh dijadikan teh utk diminum oleh ibu-ibu selepas bersalin dan bagi mereka yang INGIN MENGELAKKAN TUBUH MENJADI GEMUK. air rebusan ini juga boleh dijadikan losyen untuk mencuci mulut utk mengatasi bengkak dan sakit gigi, penyakit limpa, sakit perut,MERANGSANG HAID, PENYAKIT KELAMIN & MASALAH KEPUTIHAN. dikatakan juga kepada sesiapa yang ingin menaikkan seri wajah bolehlah memakan daun inai yang telah dibulatkan atau air rebusannya setiap hari.

Akar daun inai dikatakan boleh ditumbuk lumat-lumat dan ditampal pada bisul.

Bunga inai yang dicampurkan air mendidih dikatakan boleh diminum untuk mengatasi masalah tidak dapat tidur lena. pada zaman dahulu bunga inai ini akan diletakkan dibawah bantal utk membantu masalah sukar tido. ia juga boleh digunakan utk melegakan sakit kepala disebabkan kepanasan matahari, caranya hancurkan daun inai kemudain dicampurkan dengan dengan cuka selepas itu tampalkan pada dahi.

walau bagaimanapun, pastikan anda mendapatkan pendapat daripada pengamal perubtana tradisonal sebelum mencuba bagi mengelakkan kemudaratan di kemudian hari.

sumber : majalah wanita november'10 (pinjam kak mar)

1 comment:

liseum said...

Yang butuh bibit Inai bisa hubungi saya di chasiapro@gmail.com atau 082136712513 Trims Prabowo JOgja