~Selamat Datang ke Laman Che Ezaitie~



~Selamat Datang ke Laman Che Ezaitie~

Salam kepada semua yang mengikuti ~ Ragam Empunya Blog~ ini. blog ini tercipta adalah untuk meluahkan rasa, mencurahkan idea, memperkembangkan karya dan juga corak coret sebuah rentetan kehidupan...diharapkan segala yang baik dijadikan tauladan yang buruk dijadikan sempadan. sesungguhnya, yang baik itu datangnya dari Allah S.W.T dan yang buruk datangnya dari Che Ezaitie...

TQ kerna ikuti ~ Ragam Empunya Blog ~

...LePaS Follow SaYe BacE iNi PuLa...
►Totorial : Tips Tingkatkan Follower
(Sebarkan Tips ini Tanda anda Prihatin)

Sunday, July 24, 2011

Calon Menantu Mak - Bab 33

Bab 33

“Dhia?” Mak Cik Kesuma Dewi merapati Dhia.
“Dhia Kamu ok ke? Pucat je ni. Ok ke?” Mak Cik Kesuma Dewi menyentuh bahu Dhia yang masih tercengang. Masih hilang kata-kata.
Dhia hanya memandang Mak Cik Kesuma Dewi dengan raut muka yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Tapi yang pasti mukanya terasa sejuk dan tangannya mengigil. Badannya juga terasa semacam dan diruang matanya pelahan-lahan menjadi hitam. Kemudian...
“Eh! Dhia. Dhia. Ya Allah,” jerit Mak Cik Kesuma Dewi bila melihatkan Dhia tiba-tiba rebah.
Cepat-cepat Mak Cik Kesuma Dewi merangkul badan Dhia yang dah separuh menyembah bumi. Abang Dani pun berlari ke arah Dhia tapi kemudian dia berhenti di sisi Mak Cik Kesuma Dewi. Kalut Abang Dani dibuatnya. Nak disentuh bukan muhrim tak disentuh mana larat Mak Cik Kesuma Dewi nak mengangkat seorang. Si Dhia ni pula dah kenapa tiba-tiba je boleh pengsan bila tengok mak? Pelik ni.
“As'salamualaikum,” sapa Delila.
“Mak. Kenapa ni?” berlari Delila mendapatkan maknya yang sedang terjelepuk sekali dengan Dhia.
“Entah. Tiba-tiba Kak Dhia kome ni pengsan. Meh tolong mak,” arah Mak Cik Kesuma Dewi.
“Chu, Kak AD cepat naik,” laung Delila.
Mendengarkan suara Delila dari arah dalam rumah. Berlari pula Kak AD dan Delita naik ke rumah. Nyaris Kak AD tak tersadung kaki dekat anak tangga terakhir. Kalau tersadung tadi mesti bergoyang satu isi rumah ni karang.
“Mak, kenapa ni? Angah?” soal Kak AD sejurus sampai dengan nafas termengah-mengah.
“Dhia, tiba-tiba pengsan,” jawap Abang Dani.
“Ya Allah. Kita angkat Dhia masuk bilik dulu. Panas agaknya ni,” Kak AD, Mak Cik Kesuma Dewi, Delita dan Delila bergandingan mengangkat Dhia ke bilik mereka.
“Angah, kau tolong ambilkan beg kerja aku dalam kereta kejap,” Kak AD campak kunci keretanya kepada Abang Dani.
Berlari pantas Abang Dani menuju ke kereta Kak AD.
“Mak kenapa ni?” giliran Kak Lin berjalan pantas sambil memegang perutnya ke arah mereka.
“Ish! Mak buyung ni. Duduk diam-diam. Berlari pula dia,” tegur Kak AD. Kak Lin hanya sengih dan tak jadi nak melangkah. Hanya matanya yang seakan membantu mereka mengangkat Dhia.
Pelahan-lahan tubuh badan Dhia diletakkan di atas katil. Tudung Dhia dibuka dan ikatan getah rambut diuraikan. Kak AD tengok muka Dhia pucat sangat. Bibirnya kebiruan. Mukanya putih pucat. Kalau di toreh dengan pisau, comfirm tak ada darah yang merecik keluar.
Abang Dani kemudian datang dan memberikan beg kerja kepada Kak AD. Bila ternampakkan aurat Dhia, Abang Dani memalingkan mukanya. Beg kerja Kak AD tercampak di sisinya. Kak AD terasa nak marah tapi bila melihatkan Dhia yang tak bertudung, marahnya disimpan.
“Kau, duduk luar, Angah,” Kak AD yang faham dengan Abang Dani mengarahkan Abang Dani keluar.
“Lin, awak duduk luar. Jangan masuk. Entah apa kena dengan Si Dhia ni tiba-tiba pengsan nampak mak. Entah kena sampuk dek syaitan gamaknya,” usik Abang Dani bila melihatkan Kak Lin memeluk daun pintu.
“Ish! Abang ni. Mulut jahat betul,” Kak Lin menampar belakang badan Abang Dani. Abang Dani buat senyum juling.
“Jom duduk sana,” ajak Abang Dani. Kak Lin hanya menurut.
Mereka beriringan duduk di ruang tamu. Abang Dani memimpin tangan Kak Lin untuk duduk. Walaupun Kak Lin dah semakin sihat dari alahannya, Abang Dani tetap menganggap Kak Lin sakit. Kadang-kadang rimas juga mengenangkan hal Abang Dani ni yang tak munasabah langsung tindakannya. Kadang tu terasa bahagia pula dapat suami yang penyayang macam ni.
“Dah lama ke Dhia datang?” soal Abang Dani yang duduk disebelah Kak Lin.
“Taklah. Baru lagi. Tak sampai sejam pun lagi,” jawap Kak Lin.
“Habis, awak tahu kenapa Dhia tiba-tiba jadi macam tu?” soal Abang Dani umpama polis pencen. Penuh serius!
“Tak,” geleng Kak Lin.
“Tapi kejap. Tadi ada orang call rumah kita ni. Saya minta Dhia tolong jawapkan sebab saya dekat bawah tengah lap acuan nak buat kuih. Lepas tu tau,tau dah jadi macam ni,” cerita Kak Lin.
“Ye ke? Siapa pula yang call sampai Si Dhia ni boleh pengsan? Pelik ni,” 'Ada orang bagi santau melalui telefon ke?' hanya kata-kata yang itu tak terluncur dari mulut Abang Dani.
“Mak, kita bagi Dhia tu berehat kejap. mungkin cuaca panas dekat luar tu kot buat dia pitam,” kedengaran suara Kak AD menenangkan Mak Cik Kesuma Dewi.
Tapi, Kak AD sebagai seorang doktor, sebenarnya tahu yang Dhia bukan pengsan disebabkan kepanasan tapi disebabkan terkejut. Kadar degupan nadinya kuat seolah-olah ada sesuatu yang memeranjatkannya. Tapi kalau cakap dengan Mak Cik Kesuma Dewi, mesti orang tua ni jadi risau tak tentu pasal. Jadinya, baik cakap yang biasa-biasa je.
“Idok teruk ke keadaannya?” risau Mak Cik Kesuma Dewi.
“Tak. Mak tak payah risaulah,” Kak AD memeluk bahu Mak Cik Kesuma Dewi.
Kak AD yang melihat Abang Dani dan Kak Lin duduk di ruang tamu, terus berjalan pantas menuju ke arah mereka meninggalkan Mak Cik Kesuma Dewi yang menurut dari belakang bersama Delila dan Delita. Abang Dani hanya memandang kepada Kak AD dengan muka semacam. Sampailah Kak AD selamat landing atas kerusi rotan sebelahnya.
“Pe ke hal budak tu?” soal Abang Dani.
“Angah, aku nak tanya kaulah kan selaku ustaz. Kau ada rasa tak Si Dhia tu macam terkena pelesit ke? Nampak hantu ke? Tak pun macam terkena sampuk?” soal Kak AD yang duduk bertentang dengan Abang Dani. Berkerut dahi Abang Dani dibuatnya. Ke ke pelik beno soalan Si Dahlia ni?
Delila yang terkenal dengan sifat penakut yang amat dah memeluk lengan Delita. Meremang bulu tengkuknya mendengarkan soalan Kak AD. Lain macam benar. Yelah, Kak AD bukan percaya sangat pun dunia mistik dengan tradisional ni.
“Ish! Lepaslah,” Delita merentap tangannya dan kemudian terus duduk sebelah Kak Lin.
“Alah, Chu,” Delila mengekor Delita.
“Duduklah sana,” arah Delita bila Delila menyempil nak duduk bersama dengannya.
“Alah!” rengek Delila yang dah berhentak kaki.
“Weh! Siang lagilah. Baru pukul 2 petang kau nak takut dah apa hal?” bentak Delita.
Delila yang tahap cuaknya tak kira tempat terus duduk bersila sebelah bangku Delita. Kak AD dah nak ketawa dibuatnya. Mak Cik Kesuma Dewi, Abang Dani dan Kak Lin hanya mengelengkan kepala. Itulah Delila. Walau apa terjadi sekali pun dia tetap nak dengan Delita juga.
“Ish! Rimas aku,” rungut Delita dengan siap menyensing lengan bajunya.
“Ok. Now back to the story. Kau rasa macam mana, Ngah?” soal Kak AD dengan penuh minat.
“Tapi sebelum tu, aku nak tau dulu kenapa kau tiba-tiba pula boleh berminat nak tau kot, kot Si Dhia tu kena sampuk ke apa ke? Kau bukan nak percaya sangat dengan semua ni,” perli Abang Dani.
“AD bukan tak percaya langsung. Percaya tapi kurang je. Kang tak percaya langsung nampak sangatlah tak percaya juga kewujudan Allah,” jawap Kak AD dengan penuh rendah hati.
Abang Dani tersenyum. Kemudian mulutnya seakan terkumat kamit. Seakan membaca sesuatu. Kak AD cuba mengamati apa yang disebut oleh Abang Dani tapi gagal. Tak lama lepas tu, Abang Dani tersenyum balik. Tindakannya makin meremangkan bulu roma Delila. Kak Lin relaks je mengusap perutnya. Mak Cik Kesuma Dewi pun turut sama bersandar senang.
“Tak ada apa pun. Dia penat gamaknya,” akhirnya itu yang keluar dari mulut Abang Dani.
“Ye ke? Tadi tu kau baca apa?” soal Kak AD seakan tak percaya.
“Adalah. Sibuk je nak tau,” cebik Abang Dani.
“Aleh! Turun ilmu sikit pun tak boleh,” cebik Kak AD balik. Terasa betul Kak AD dengan Abang Dani.
“Hehehe... alah! Dhia tu tak ada mendalah. Gamaknya ada tikus lalu ke apa ke tu yang dia terkejut tu. Lagi pun dalam rumah ni, Insyallah tak ada makhluk-makhluk halus ni. Arwah abahkan dah pagar rumah ni dulu? Lagi pun, aku pun selalu berulang alik sini sebab mak kan jaga Kak Lin korang? Insyallah tak akan ada apa-apa. Tak payah risaulah,” pujuk Abang Dani.
“Tu AD tau. Tapi manalah tau kot Dhia ternampak yang luar rumah punya? Kan ke arwah abah pagar sampai tangga rumah ni je? Dulu mana ada pagar bermeter-meter ni? Dulukan sampai tangga depan ni je rumah kita? Lepas Along dapat pampasan insurance abah baru kita tambah pagar sampai ke hujung sana,” kata-kata yang keluar dari mulut Kak AD, menyebabkan Delila mengesot ke tengah ruang tamu.
“Dahlia, pernah ke arwah abah kita tu jenis pentingkan diri? Tak pernahkan? Dari apa yang Angah belajar sekali dengan apa yang Angah tau, arwah abah pagar sekali dengan kawasan rumah jiran terdekat kita.
Oh I see,”
“Errrkkkkk,” kedengaran bunyi orang mengerang.
“Maaaaakkkk,” jerit Delila.
Terus dia melompat naik atas riba Mak Cik Kesuma Dewi. Terperanjat Mak Cik Kesuma Dewi dengan tindakan tak diduga Delila. Kak AD pun terkejut mendegarkan suara orang mengerang sampaikan kerusi rotan yang didudukinya bergerak ke belakang. Kak Lin dah memeluk Abang Dani dan Delita dah menyandar rapat Kak Lin.
“Angah, bunyi apa ni?” soal Delita.
“Bismillahirohmanirohim....” mulut Abang Dani berkumat kamit membaca ayat Qursi.
“Prangggg...” kedengaran benda pecah dari arah dapur.
“Aaaannnnggggaaaaahhhhh,” jerit Delila kemudian beralih ke Abang Dani pula. Dipeluk kaki Abang Dani seperti orang merayu. Mak Cik Kesuma Dewi masih ditempatnya turut terkumat kamit membaca apa yang patut.
“Ni bukan benda ni,” tutur Abang Dani.
“Tunggu sini,” arah Abang Dani. Dia meleraikan dakapan Kak Lin. Kak Lin mengeleng tak mahu dilepaskan bergitu juga Delila.
“Tunggu sini. Tak ada apa ni. Abang nak check kejap,” tutur lembut Abang Dani.
Abang Dani terus melangkah ke dapur. Yang lain dah mengerumun Mak Cik Kesuma Dewi pula. Termasuklah Kak AD yang kononnya beranilah sangat sebentar tadi.
Abang Dani pergi terlalu lama. Kak Lin jadi resah semacam, “apa Abang lama sangat ni?” Kak Lin tergerak untuk pergi melihat suaminya.
“Kak Lin,” tarik Delita sambil mengeleng.
“Akak nak tengok Angah,” jawap Kak Lin.
“Aduh!” kedengaran suara Abang Dani meraung.
“Abang, Abang,” jerit Kak Lin cemas.
“Huuuuaaaarrrgggghhhh,” sergah Abang Dani bila Kak Lin sampai di sudut rumah.
“Aaaaarrrrggghhhhh,” jerit yang lain sekali dengan suara Kak Lin.
“Abang ni,”
“Hahaha,”
“Angah,”
Sorry, sorry. Hehehe...kucing la tadi. Habis pinggan mak pecah,” jawap Abang Dani dengan tawa yang bersisa.
“Siut punya Angah,” jerit Delita yang dah bercekak pinggang.
“Apa yang bising sangat ni?” tiba-tiba Dhia keluar dengan rambut mengurai dengan mata terpisat-pisat.
“Arrrggghhhh,” jerit Abang Dani.
“Arrrrggghhh,” Dhia pun menjerit sama kemudian berlari masuk kembali ke dalam bilik bila menyedari yang dia tak bertudung.
“Astagfirullah,” Abang Dani mengusap dadanya. Terkejut betul Abang Dani dibuatnya. Mahu taknya tiba-tiba muncul orang dengan rambut mengurai macam puntianak.
“Hahahaha....” ketawa besar Kak AD, Delila dan Delita.
Mak Cik Kesuma Dewi terus melangkah ke bilik melihat Dhia. Mak Cik Kesuma lihat kelam kabut Dhia memakai tudung.
“Dhia, kamu dah ok ke?” soal Mak Cik Kesuma Dewi.
“Arrgghh,” terjerit Dhia bila disergah bergitu oleh Mak Cik Kesuma Dewi.
“Astagfirullah. Mak Cik,” Dhia mengurut dadanya.
“Dhia ok ke? Ruper nengok hantu je?” Mak Cik Kesuma Dewi pun sebenarnya terkejut dengan jeritan Dhia.
“Taklah, mak cik,” 'saya terkejut je bila tengok mak cik,'
“Kamu pengsan tadi. Tak sihat ke?” raut muka penuh dengan kerisauan. Kak AD, Delita dan Delila hanya mengintai dari jauh.
“Sihat, sihat sangat,” 'saya tak sihat bila saya dapat tahu mak cik ada nombor rumah saya,'
“Habis ni kenapa ni berpeluh? Paneh ye?” peluh Dhia diusap.
“Taklah. Biasa je,” 'saya berpeluh sebab memikirkan sama ada mak cik ke yang merisik saya?'
“Mak Cik saya nak balik dululah. Dah lewat. saya janji nak balik rumah Chu awal,” dalih Dhia. Ya Allah, tak sanggupnya nak mengadap muka Mak Cik Kesuma Dewi lama-lama bila dalam hati sendiri celaru yang amat.
“Awalnya. Kamu tu baru lepas pengsan. Rehat dulu,” pujuk Mak Cik Kesuma Dewi.
“Takpelah, mak cik. Lain kali saya datang lagi,” 'saya pengsan disebabkan mak cik. Tolonglah bagi saya balik sebelum saya pengsan balik,'
“Boleh bawa kereta ke ni?” masih berdiplomatik.
“Boleh,” cepat Dhia jawap.
“Dahlia, cuba tengok Si Dhia ni dah elok ke belum?” Kak AD dipanggilnya.
“Ok. Mak keluar dulu ye?” pinta Kak AD. Mak cik Kesuma Dewi terus beralih keluar.
###
Sekembalinya Dhia ke rumah Chu Eida. Dhia senyap je dari tadi. Tak bercakap walaupun sepatah. Dhia duduk berteleku di bawah pokok jambu depan rumah Chu seusai solat Isyak. Dhia masih binggung dengan apa yang berlaku. Kaki dirapatkan ke badan dan dipeluknya erat. Waktu diputar pada masa Kak AD merawatnya.
“Kalau saya tanya satu perkara boleh tak, kak?” soal Dhia pada Kak AD.
Anything. Tanyalah, Dik” senyum Kak AD.
“Daim Hanafi tu anak mak cik ke?” soal Dhia.
“Hai! Tak akan bakal suami sendiri tak tahu nama kot?” perli Kak AD.
“Bakal suami?” soal Dhia kebinggungan.
“Daim Hanafi tulah bakal suami Dhia kalau Dhia sudi terima dia. Adik akak tu baik orangnya. Dulu dia ada suka sorang budak ni tapi kemudian tak tahu apa yang terjadi tiba-tiba dia suruh mak akak masuk merisik Dhia. Dekat seminggu tau mak akak cuba call family Dhia. Baru semalam dapat bercakap dengan mak Dhia. Mesti mak Dhia dah ceritakan? Macam mana setuju ke?” Kak AD menepuk peha Dhia. Dhia terkedu.
Daim Hanafi yang dikatakan kawan lamanya sebenarnya merupakan anak Mak Cik Kesuma Dewi. Tapi kenapa selama ni aku tak pernah jumpa pun yang nama Daim ni? Entah-entah orang yang aku jawap call tadi tu Daim kot? Tu sebab dia terperanjat bila aku sebut nama aku Dhia? Ah! Sudah. Masak macam ni.
Lamunan Dhia terhenti bila telefon bimbitnya berbunyi. Laila. Mesti minah gedik ni dah tahu dah ni. Alahai...
“As'salamualaikum...” jawap Dhia dengan penuh kemalasan.
“Wa'alaikusalam wahai kakakku yang cantik lagi rupawan,”
“Puji melangit nampak. Apahal?”
“Hehehe...amacam feel kau sekarang ni?”
Feel? Feel apa? I feel good macam NTV7 tu ke?”
“Aleh! Pura-puralah tu. Benci aku. Kak Su call tadi. Dia dah cerita semuanya. So, apa perasaan anda bila dirisik ni? Adakah anda suka atau happy sangat-sangat?” dah agak dah.
“Entah! Nothing  feeling at all. Buat aku semak kepala otak adalah,”
“Ye ke? Bukan ke patut orang suka bila kena risik. Kena pinang ni?” soal Laila lagi.
“Tu Orang lain tapi bukan kakak korang ni ok?” tone suara dikuatkan.
“Kak Su cakap budak yang datang rumah tu hari masuk merisik. Ye ke?” Laila masih belum mahu melepaskan Dhia.
“Ha'a dan best part info untuk orang yang becok macam kau ni adalah he not my friend tapi dia tu anak kepada mak cik yang aku pernah tolong dulu. Mak Cik Kesuma Dewi. Anak lelaki dia yang aku tak pernah jumpa,” cerita Dhia.
“Apa? Serius?” suara Laila pula kedengaran terkejut.
“Yezza. Ni buat aku lagi pening kepala ni,”
“Mana kau tau?”
“Aku pergi rumah mak cik tu tadi. Masa tu aku adalah terjawap call untuk family dia. Dah sudah jawap tu aku tertarik alas meja telefon. Jatuhlah satu kertas ni tulis nombor telefon rumah kita. Apa lagi? Terngangalah aku. Paling best masa aku tengah cengang-cengang ubi tu, mak cik tu tegur aku. Pengsan terus aku dibuatnya,” cerita Dhia lagi. Terasa bebannya semakin berkurang bila bercerita. Thank you, Laila.
“Hahaha...kau pengsan, Kak we? Hahaha...”gelak Laila.
“Kau boleh gelak, Kak Nyah? Cuba kau ada dekat tempat aku, baru kau rasa apa aku rasa.time tu, aku pula gelakkan kau nanti. Nak?” geram Dhia.
“Ok, Ok. Aku tak gelak dah. Tapi macam mana kau boleh syak mak cik tu yang risik kau sedangkan dia just ada nombor rumah kita je? Macam mana kau boleh yakin gila dia tulah nanti bakal mak mertua kau nanti?”
“Kau ni banyak soallah. Aku tanya anak dia yang doktor tu siapa Diam Hanafi. Tu anak dia cerita semuanya. Seminggu kau, dia try call rumah baru semalam dapat,”
Oh I see. Dah tu kau macam mana? Mak dia kau dah kenal. Siap dah jadi mak angkat kau lagi. Anak-anak dia pun kau juga cakap baik bebeno. Kalau aku jadi kaulah, Kak we. Aku terima. Yelah. Nak tunggu sampai bila peluang macam ni datang lagi? Lagi pun kau dah tolak 2 pinangan sebelum ni. Orang tua-tua cakap jangan tolak pinangan orang sampai 3 kali nanti jodoh makin lambat. Baik kau terima je, Kak We. Kau bukan muda lagi pun. Tua dah. Lepas kau dah selamat, aku pula boleh proceed,” memang dasar ada rencana sendiri.
“Entahlah. Aku dah serah pada Allah. Semalaman aku tak boleh tidur sebabkan benda ni. Pagi tadi aku mengaji. Lastnya, aku tertidur nak tunggukan subuh. Aku mimpi pasal aku berlari dengan anak aku ke arah seorang lelaki tapi wajah lelaki tu kabur,” Dhia menari-narikan kakinya yang terjuntai.
“Petanda kot? Kau cuba buat Solat Istiharah. Minta pertunjuk lebih jelas. Insyallah Allah akan bantu kita,”
“Insyallah,”
Talian dimatikan dan Dhia melangkah masuk ke dalam rumah Chu Eida. Kelihatan adik-adik sepupunya sedang menonton televisyen. Chu Eida pula sedang menjahit pakaian tempahan.
“Chu, Kak We tidur dulu,” Dhia terus merebahkan badannya ke tilam dan Dhia terus hanyut dalam dunia mayanya.
Chu Eida menoleh sekilas, “apa ke hal pula budak bertuah sorang ni?”
“Tolong gerakkan aku jam 3 pagi nanti, Ya Allah,” sempat Dhia memohon kepada Allah agak digerakkannya untuk solat malam.
###
Daim yang kini berada di Pahang dah tak lena tidurnya. Kejap berkalih ke kiri kejap berkalih ke kanan. Memikirkan bermacam-macam kemungkinan. Adakah Dhia dah bersetuju untuk berkahwin dengannya? Kenapa Dhia boleh berada dirumahnya? Adakah mak dah masuk meminang Dhia? Kalaulah betul, kira cepat betul mak buat tindakan. Baru seminggu dah beres. Hebat!
Diruang kepala Daim terngiang-ngiang suara lembut Dhia menjawap panggilan telefon siang tadi. Walaupun tak selembut Aisyah tapi ia lebih meninggalkan kesan dari suara Aisyah. Suara Dhia bukan sahaja lembut tapi kedengaran sangat romantik di telinga Daim. Mesti dia ni kerja receptionist dekat office dia. Cara dia jawap telefon, profesional gila. Aku pun tak mampu buat macam tu. Ish! Kenapa dengan aku ni? Tak akan kerna suara je dah boleh gila bayang? Matilah kalau macam ni. Aku dah redha dengan pilihan mak ke? Astagfirullah...
“Dahlah. Baik aku tidur,” bantal ditekup ke mukanya.
###
Dhia terbangun tepat pada jam 3 pagi. Itulah kuasa tuhan. Kalau kita memohon kepadanya untuk kebaikan Insyallah Allah akan mempercepatkannya. Tapi janganlah kita mempersiakan setiap satu kurniaan atau pemberian Allah kepada kita. Nescaya kita akan binasa.
Dhia berteleku dihujung katil menstabilkan dirinya sebentar. Bila diyakin dirinya benar-benar sedar dan tidak berada dibawah pengaruh mengantuk, barulah tudung dibuka dan kaki di atur ke bilik air.
“Bismillah...” wudhuk diambil dengan sesempurna mungkin.
Sejadah dihamparkan ke arah kiblat, telekung disarung dengan tertib dan solat malamnya bermula. Ditambah dengan suasana yang sedang hujan diluar rumah, bertambah khusyuk Dhia bermunajat kepada penciptaNya. Sebaik-baik doa adalah ketika hujan turun dan ketika di malam hari.
“Ya Allah, andai Daim Hanafi jodoh buatku, engkau perjelaskan lagi pertujukMu agar aku tidak terus terkeliru dengan mainan hati dan mainan syaitan. Sesungguhnya aku adalah antara hambaMu yang lemah dan kerdil disisiMu.amin,” pada sujud terakhir Solat Istiharahnya, Dhia memohon agak diberikan pertunjuk yang lebih jelas siapakah jodohnya.
Jam dinding dirumah Chu Eida berbunyi detik 5 kali. Maknanya dah pukul 5 pagi. Ada lagi setengah jam sebelum azan subuh masuk. Dhia terus merbehkan dirinya di atas tikar sejadah. Tulang pinggulnya dijaga sebab malas nak ambil wudhuk lagi. Dhia terkebil-kebil memikirkan hal semalam.
Semalam mimpi yang sama muncul lagi. Mimpi Dhia berlari ke arah seorang lelaki dengan seorang budak kecil dipersisiran pantai. Wajah lelaki dihadapanya semakin jelas kelihatan tapi tidak terlalu ketara. Tiba-tiba dibelakangnya berdiri Mak Cik Kesuma Dewi. Dhia berhenti berlari. Dhia terpinga mengapa mesti Mak Cik Kesuma Dewi pun ada bersama. Dhia hanya melihat anaknya didakap oleh Mak Cik Kesuma Dewi. Dhia dan lelaki dihadapanya saling berpandangan.
“Tak akan dia adalah Daim?”

2 comments:

Aida Sherry said...

semakin menarik...

ezaitie nfib. said...

Alhamdullilah. tq aida sudi membacanya...=)